Vind je het lastig als een medewerker zich ziek meldt? Je bent de enige niet! Er zijn maar weinig HR-onderwerpen zo complex als ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.
Arbeidsongeschiktheid is niet alleen een grote kostenpost. Verzuim roept zowel bij de werkgever en de collega’s als de medewerker zelf de nodige vragen en emoties op.
Talloze werkgevers breken zich het hoofd over vragen als:
- Wie moet nu het werk doen?
- Mag ik mijn medewerker alles vragen?
- Welke financiële gevolgen heeft het verzuim?
- Hoe zit de wetgeving precies in elkaar? en vooral:
- Hoe keert mijn medewerker weer snel én goed weer terug
Klop op tijd aan bij Reinders & van Soest voor ondersteuning bij een verzuimdossier. Wij hebben de nodige expertise, geven advies over de stappen die gezet moeten worden en houden daarbij de wet- en regelgeving scherp
Onze adviseurs kunnen je tips geven om frequent verzuim te voorkomen, en bij langdurig verzuim kun je rekenen op gedegen advies voor een goede re-integratie en zorgvuldige dossiervorming. Zo voorkom je sancties vanuit het UWV en andere onnodige kosten.
Maar verzuim gaat in onze ogen niet alleen om de euro’s en organisatiebelang. Je bewijst ook je medewerkers een dienst met goed verzuimbeleid. Want zij willen als het even kan weer fit en vrolijk door het leven gaan. In hun eigen functie, of misschien toch in een andere baan, als dat beter bij hen past.
Verzuimpreventie: voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Daarom helpen onze HR-professionals je graag bij het ontwikkelen van beleid om je verzuimpercentage laag te houden.
Er zijn allerlei manieren om arbeidsongeschiktheid te voorkomen en bedrijfsongevallen voor te zijn. Het inrichten van een goede, ergonomische werkplek bijvoorbeeld, maatregelen nemen om werkdruk te verlagen, of het organiseren van een risico-inventarisatie. Maar wij hebben ook creatieve ideeën waarmee je bij je medewerkers een gezonde leefstijl kunt bevorderen. Verzuimpreventie is dan wel een gewichtig woord, maar het mag ook leuk zijn.
Al ben je nog zo zuinig op je medewerkers, soms is een ziekmelding toch niet te voorkomen. Zorg er dan wel voor dat er een goed en duidelijk verzuimbeleid klaarligt, zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt bij arbeidsongeschiktheid. Onze HR-professionals denken graag mee over bijvoorbeeld:
- De afspraken met de bedrijfsarts en Arbodienst
- Communicatie tussen medewerker en leidinggevende
- Formats van de formulieren die nodig zijn voor een goed dossier
- Helder benoemen van de re-integratiemogelijkheden en -verplichtingen
Als je dit soort zaken duidelijk vastlegt en regelt, ontstaan er geen misverstanden. Het wordt dan een stuk makkelijker om regie te voeren over het verzuim in de organisatie.
Een arbeidsongeschikte medewerker kan vaak terugkeren naar de eigen functie, of in ander werk bij de eigen werkgever (spoor 1). Soms is dat niet mogelijk. Dan moeten er mogelijkheden worden gezocht buiten de eigen organisatie (spoor 2 of, na de WIA-keuring, spoor 3).
Onze re-integratieadviseurs kunnen hierbij helpen. Ze hebben een praktische insteek, die niet alleen zowel werkgever als medewerker ondersteunt, maar ook het verzuimdossier UWV-proof houdt.
Onze aanpak: doelgericht én mensgericht
Ziekteverzuim en re-integratie zijn complexe onderwerpen. Wij hebben diverse mogelijkheden om werkgevers en werknemers hierbij te ondersteunen.
Heb je een HR-adviseur van Reinders & van Soest in huis, dan kun je erop rekenen dat hij of zij spoor 1 kritisch bewaakt en iedere kans zal aangrijpen om de re-integratie van je medewerker zo goed mogelijk te laten verlopen.
Lukt terugkeer in de eigen organisatie niet, dan kun je rekenen op onze ervaren re-integratie adviseurs om de medewerker te begeleiden bij de zoektocht in spoor 2 en spoor 3.
Ook hier leveren we maatwerk en zetten wij verschillende tools in, waarmee we doelgericht de arbeidsmarkt kunnen verkennen.
Daarbij kijken we verder dan de wettelijke kaders. Bij ons is een spoor 2- of spoor 3-traject absoluut geen formeel ‘moetje’. Wij kijken altijd goed naar de persoonlijke situatie en talenten.
Natuurlijk besteden we aandacht aan de beperkingen en het wennen aan het verlies van het eigen werk. Maar we willen vervolgens zo snel mogelijk samen met de medewerker de mogelijkheden ontdekken die er nog wél zijn.
Als opdrachtgever word je regelmatig op de hoogte gehouden van de stand van zaken van een traject. En, mocht het toch niet lukken om voor de WIA-aanvraag een goed alternatief te vinden, dan kun je rekenen op een gedegen rapportage, die UWV-proof is.
Ieder verzuimdossier heeft een eigen verhaal, maar sommige dossiers kunnen slapeloze nachten veroorzaken. Onduidelijkheid over termijnen, een discussie met het UWV of ingewikkelde vragen van je medewerker waar je geen antwoord op weet.
Heb je een frisse blik nodig, specialistische kennis van Wet Verbetering Poortwachter of gewoon een praktisch advies? Ook voor casemanagement kun je bij Reinders & van Soest terecht!
Onze casemanagers hebben verstand van verzuimzaken. Zij loodsen je door complexere verzuimdossiers heen, en denken met je mee om de meest passende oplossing te vinden.
Een enkele keer blijkt een ziekmelding voort te komen uit een arbeidsconflict. Dan moet er toch een andere weg worden ingeslagen dan ‘gewone’ verzuimbegeleiding. Klop gerust bij ons aan voor advies bij dit soort complexe situaties.
Wij kunnen bijvoorbeeld zorgen voor mediation. Met een aantal gesprekken kijken we of meningsverschillen kunnen worden bijgelegd en of de vastgelopen communicatie weer op gang kan komen. Lukt mediation niet, dan kunnen wij andere opties onderzoeken, zoals een outplacementtraject of een beëindiging van het dienstverband.
Ziekteverzuim is ingewikkeld, voor zowel werkgever als medewerker. Kom je er zelf niet uit? Bel ons voor een steuntje in de rug. Wij denken graag met je mee!
Dit hebben onze klanten ervaren
Klanten binnen en buiten Westland hebben de dienstverlening van Reinders & van Soest al ontdekt. Wij delen graag hun ervaringen.
Onze klanten
Nieuwsgierig naar onze mogelijkheden of heb je een HR-vraag? Neem contact op!
Natuurlijk zijn wij ook telefonisch bereikbaar: je kunt ons bellen op maandag t/m vrijdag, tussen 8.30-17.00 uur. Mail je liever? Dat kan natuurlijk ook!