Spoor 3-traject: zinvol voor werkgever en werknemer!

Waarom een Spoor 3-traject?
Waarom een Spoor 3-traject?

Net als in een Spoor 2-traject draait het om een zieke medewerker. Alleen gaat het in Spoor 3 om iemand die al door de WIA-poort is gegaan. Veel werkgevers laten de re-integratie van hun medewerker los na de 104 weken loondoorbetalingsverplichting. Als je eigenrisicodrager (ERD) bent is dat niet de meest verstandige keuze. 

Er zijn 2 soorten WIA-uitkeringen: de WGA-uitkering (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) en de IVA-uitkering (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten). De IVA krijg je als je niet of bijna niet meer kunt werken. De WGA als je misschien nu of in de toekomst nog wel (deels) kunt werken. Ben je als werkgever Eigenrisicodrager, dan krijg je van het UWV de rekening voor iedere WGA-uitkering die aan een medewerker wordt toegekend.

De kaders van de Wet Verbetering Poortwachter gelden dan weliswaar niet meer, maar de ERD-werkgever blijft na einde wachttijd nog wél maar liefst 10 jaar verantwoordelijk voor de re-integratieverplichtingen en de kosten die hieraan verbonden zijn. Dat is dus een behoorlijke kostenpost.

Daarom is het slim om zo snel mogelijk Spoor 3 te starten. Zodra de medewerker aan het werk gaat in een passende baan, dalen de kosten voor de ERD-werkgever aanzienlijk. De restverdiencapaciteit van de medewerker wordt benut, waardoor je als werkgever minder uitkering betaalt.

Wat houdt een Spoor 3-traject in?
Wat houdt een Spoor 3-traject in?

Het derde spoor is bedoeld voor de (ex-)medewerker die na 2 jaar arbeidsongeschiktheid nog geen passende werkplek heeft gevonden en in de WIA komt, terwijl er nog wel benutbare arbeidsmogelijkheden zijn.  

Het opstarten van een Spoor 3-traject kan veel geld besparen. Met ondersteuning van een gespecialiseerde re-integratieadviseur worden de mogelijkheden van de medewerker opnieuw onder de loep genomen. 

Zodra de werkgever een Spoor 3-traject heeft opgestart, neemt de re-integratieadviseur contact op met de medewerker voor een intakegesprek. Misschien is de gezondheid inmiddels verbeterd, waardoor er andere mogelijkheden zijn ontstaan voor het vinden van een baan. 

Ook wordt met een frisse blik gekeken naar de arbeidsmarkt. Diverse functies worden verkend, en uiteraard krijgt de medewerker extra tips en ondersteuning om tijdens sollicitatiegesprekken goed uit de verf te komen.

Belangrijk: de voordelen van Spoor 3 voor de medewerker

Een Spoor 3-traject heeft niet alleen voordelen voor de ERD-werkgever. Het mes snijdt bij Spoor 3 absoluut aan twee kanten. Je bewijst ook de medewerker een dienst met een Spoor 3-traject: zowel financieel als sociaal.

Financieel

De duur van een WIA-uitkering is voor mensen die minder dan 100% arbeidsongeschiktheid beperkt. De loongerelateerde uitkering duurt maximaal 24 maanden. Daarna gaan de inkomsten dus snel bergafwaarts, met behoorlijk dramatische consequenties voor het dagelijkse leven. Het vinden van een passende baan kan de financiële schade voor de medewerker beperken, en soms zelfs wegnemen. 

Overigens: ook als de maximale termijn van de WIA-uitkering nog niet is bereikt, is het voor de medewerker zinvol om een passende baan te vinden. Als je werkt naast je uitkering, houd je daar altijd aan over.

Sociaal

In onze visie wordt niemand beter van thuis zitten. Het vinden van een baan zorgt niet alleen voor een hoger inkomen. Ook het feit dat je weer meedraait in de maatschappij, met een arbeidsritme en collega’s om je heen geeft een zinvoller bestaan. 

Vandaar dat wij bij Spoor 3 spreken van een win-win-situatie!

Wil je meer weten over Spoor 3?
Wil je meer weten over Spoor 3?

Kortom: het loont voor zowel de ERD-werkgever als de (ex-)medewerker om ook na de WIA-keuring te investeren in re-integratie. Reinders & van Soest heeft ervaren re-integratieadviseurs in huis, die hierbij kunnen helpen. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Spoor 3? Neem dan contact met ons op!

Dit hebben onze klanten ervaren

Klanten binnen en buiten Westland hebben de dienstverlening van Reinders & van Soest al ontdekt. Wij delen graag hun ervaringen.

Onze klanten

Vragen? Wij helpen je graag.

Natuurlijk zijn wij ook telefonisch bereikbaar: je kunt ons bellen op maandag t/m vrijdag, tussen 8.30-17.00 uur. Mail je liever? Dat kan natuurlijk ook!

T. 0174 – 51 48 75
E. info@reindersenvansoest.nl