Re-integratietrajecten en spoor 2: van beperkingen naar mogelijkheden

Wanneer start je een tweede spoor traject?
Wanneer start je een tweede spoor traject?

Het kan iedereen overkomen dat het even niet lukt om aan het werk te gaan.

Het wordt wel ingewikkeld als de ziekteperiode langer gaat duren, en het niet lukt om je medewerker weer in de eigen functie te laten re-integreren. En heb je ook geen ander passend werk in je eigen organisatie (Spoor 1)? Dan is het zaak om op tijd een tweede spoor op te starten!

Als een zieke werknemer arbeidsongeschikt raakt, is de werkgever wettelijk verplicht om de terugkeer naar werk te ondersteunen. Gaat het om langdurige arbeidsongeschiktheid, dan zijn er diverse trajecten mogelijk.

Spoor 1
Spoor 1

Voordat Spoor 2 aan de orde is, moet er altijd eerst gekeken worden naar mogelijkheden in Spoor 1. Oftewel: het re-integratieproces bij de huidige werkgever.

Soms is het eigen werk in de volle omvang (dus met alle taken en voor het overeengekomen aantal uren) niet meer mogelijk. Dan moet allereerst worden onderzocht of de functie kan worden aangepast, of dat er binnen het eigen bedrijf een passende functie kan worden aangeboden. 

Is ook re-integratie in Spoor 1 nog niet, of niet volledig mogelijk, dan moet uiterlijk na een jaar arbeidsongeschiktheid de volgende fase worden opgestart:

Spoor 2
Spoor 2

Als er binnen de eigen organisatie geen, of onvoldoende mogelijkheden zijn om passend werk te bieden, moet er uiterlijk 1 jaar na de eerste ziektedag ook buiten de deur worden gezocht. Oftewel: dan is Spoor 2 aan de orde. 

Onze gouden tip is: wacht niet te lang met het opstarten van een tweede spoor. De Wet Verbetering Poortwachter geeft duidelijke termijnen, die je niet zomaar kunt negeren. Mocht je medewerker bij het UWV belanden voor de WIA-keuring, dan zal streng gekeken worden of er geen kansen zijn gemist, bijvoorbeeld door het te laat opstarten van een Spoor 2-traject. Is dat het geval, dan kan dit leiden tot een boete, die kan oplopen tot een extra jaar loon doorbetalen.

Wat houdt een re-integratie tweede spoor in?
Wat houdt een re-integratie tweede spoor in?

Het doel van spoor 2 is om de medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen, en duurzaam te laten re-integreren in de arbeidsmarkt. 

Bij Spoor 2 wordt buiten de eigen organisatie gezocht naar een nieuwe, passende baan voor de arbeidsongeschikte medewerker. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de (door de bedrijfsarts aangegeven) mogelijkheden van de medewerker, maar ook naar de persoonlijke vaardigheden, kennis en ervaring. 

Het gebeurt regelmatig dat Spoor 1 en Spoor 2 tegelijkertijd lopen. Bijvoorbeeld als de medewerker wel probeert om terug te keren in het eigen werk en/of bij de eigen organisatie, maar het nog niet volledig gelukt is.

Spoor 2 uitbesteden bij een re-integratieadviseur
Spoor 2 uitbesteden bij een re-integratieadviseur

Je kunt er als werkgever voor kiezen om zelf een tweede spoor uit te voeren. Dit vraagt echter veel  tijd en gespecialiseerde kennis van de begeleider. De regels van de Wet Verbetering Poortwachter zijn complex, luisteren nauw en het afbreukrisico is voor zowel werkgever als werknemer groot. 

Bovendien is het als werkgever niet altijd makkelijk om voldoende professionele afstand te houden tot de medewerker. Soms zorgt de arbeidsrelatie voor verstrengeling van belangen, en staat het een open gesprek in de weg.

Daarom is het verstandig om het tweede spoor niet zelf te doen, maar het uit te besteden aan een hierin gespecialiseerde externe partij. 

Een re-integratieadviseur heeft ervaring in het begeleiden van Spoor 2-kandidaten en beschikt over de benodigde kennis. Bovendien heeft het re-integratiebureau vaak extra tools en een professioneel netwerk, waarmee het vinden van een baan wat makkelijker gaat. Ook het regelen van een detachering of werkervaringsplaats behoort tot de mogelijkheden.

.

Typisch Reinders & van Soest
Typisch Reinders & van Soest

Natuurlijk zijn er verschillende re-integratiebureaus in de markt. Toch durven wij te zeggen dat onze benadering anders is dan die van anderen. 

Naast onze expertise op het gebied van re-integratie en mobiliteit staan wij ook bekend om ons maatwerk en de individuele aandacht die wij hebben voor onze opdrachtgevers en kandidaten. Wij zijn flexibel, creatief en houden van korte lijnen. 

Klinkt dit als de Spoor 2-aanpak die past bij jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op, dan vertellen we je er graag meer over.

Dit hebben onze klanten ervaren

Klanten binnen en buiten Westland hebben de dienstverlening van Reinders & van Soest al ontdekt. Wij delen graag hun ervaringen.

Onze klanten

Vragen? Wij helpen je graag.

Natuurlijk zijn wij ook telefonisch bereikbaar: je kunt ons bellen op maandag t/m vrijdag, tussen 8.30-17.00 uur. Mail je liever? Dat kan natuurlijk ook!

T. 0174 – 51 48 75
E. info@reindersenvansoest.nl