Mediation: eerste hulp bij arbeidsconflict

Een arbeidsconflict komt altijd ongelegen
Een arbeidsconflict komt altijd ongelegen

Niemand zit te wachten op een conflict. Onenigheid kost zoveel energie en kent eigenlijk alleen maar verliezers. Zeker als het gaat om een meningsverschil op de werkvloer.

Een arbeidsconflict brengt onrust bij jezelf, je medewerkers en zet het werkplezier en de productiviteit onder druk.

Toch kun je er soms opeens in terechtkomen. Dan wil je het liefste zo snel mogelijk tot een oplossing komen. Maar wat als het niet lukt om op eigen kracht de communicatie weer op gang te brengen. Als het misverstand, ondanks alle goede bedoelingen, toch niet zomaar kan worden opgelost?

Bel met Reinders & van Soest. Onze gecertificeerde mediators kunnen je helpen om een conflictsituatie te voorkomen of het arbeidsconflict op te lossen.

Een mediator is zoveel prettiger, efficiënter en goedkoper dan de gang naar de rechter. Een frisse, professionele blik op vastgelopen communicatie kan een conflict tussen werkgever en werknemer of tussen collega’s snel helpen oplossen.

Hoe werken conflicthantering en mediation?
Hoe werken conflicthantering en mediation?

Begeleiding mag pas mediation heten als aan deze voorwaarden wordt voldaan:

  • De mediator is de gespreksleider die het proces begeleidt
  • Vrijwillige deelname aan besprekingen en onderhandelingen
  • Bereidheid bij beide partijen om aan een oplossing te werken
  • Alle partijen tekenen een mediation-overeenkomst met daarin de spelregels en de reden van het conflict
  • De mediator legt de gemaakte afspraken vast in een bindend document
Mediation kan een conflict ook voorkomen
Mediation kan een conflict ook voorkomen

Soms voel je de bui al hangen, maar je kunt de vinger er nog niet opleggen. Het loopt niet lekker tussen jou en je medewerker, een team presteert niet optimaal, of iemand verzuimt regelmatig zonder medische reden. Je merkt dat de communicatie steeds stroever wordt, en dat de onderlinge verstandhouding verhardt.

Wacht niet tot de bom barst en er echt sprake is van een conflict. Kies liever voor preventieve inzet van mediation. Door op tijd samen met een mediator te werken aan goede communicatie en conflicthantering kom je veel sneller tot een oplossing. Je achterhaalt de oorzaak, komt tot de kern en geeft lucht en duidelijkheid aan de situatie. Daar zijn alle partijen bij gebaat!

Conflicthantering kun je leren

Echt, iedere leidinggevende krijgt wel eens te maken met een conflict op de werkvloer. Het komt zelfs in de beste organisaties en bij de meest ervaren managers voor.

Bijvoorbeeld als je het niet eens bent met andere leidinggevenden, externen of jouw eigen medewerkers. Zo’n situatie kan je persoonlijk raken, zelfs als het gaat om een zakelijk onderwerp. Dan weet je even niet hoe je moet handelen.

Bovendien sta je als leidinggevende vast ook wel eens aan de zijlijn van een onenigheid. Je ziet dat het schuurt tussen enkele van je medewerkers. Je bent faciliterend, er wordt van jou als manager verwacht dat je sturing geeft aan het conflict, maar hoe doe je dat eigenlijk?

Je bent niet de enige die worstelt met dit soort vragen. Omgaan met conflicten is best ingewikkeld. Het voelt ongemakkelijk en het kan je zomaar slapeloze nachten geven.

Wij kunnen je helpen met het aanleren van een goede conflicthantering. Onze professionals zijn gewend om anders te gaan kijken naar een conflict. Zij kunnen jou tools in handen geven, waarmee je voortaan helder en respectvol tot de bron én de oplossing kunt komen van een conflict.

Een mediator brengt rust bij een arbeidsconflict
Een mediator brengt rust bij een arbeidsconflict

Waar mensen samenwerken gaat het ook wel eens mis. Een meningsverschil, disfunctioneren of persoonlijkheden die botsen. Een arbeidsconflict kan voorkomen worden. Maar, belangrijker nog: hoe los je het op?

Als de verhoudingen verstoord zijn, wil je dat zo snel mogelijk uit de wereld hebben. Onder begeleiding van een mediator kan in een veilige situatie openlijk met elkaar worden gesproken.

Tijdens mediation krijgt ieder de kans om zijn of haar eigen verhaal te doen en standpunten toe te lichten. Op basis hiervan gaan beide partijen onder begeleiding van de mediator op zoek naar een oplossing waar iedereen achter kan staan.

Een mediator zorgt voor rust in de tent. Voor een professionele, onafhankelijke blik op de situatie en een praktisch advies waar alle partijen bij gebaat zijn. Er wordt bemiddeld, verhelderd en er kunnen meestal duidelijke afspraken worden gemaakt.

Kom je er toch niet uit? Dan is overplaatsing of ontslag de enige oplossing. Ook hierbij kan de mediator de juiste weg wijzen. Niet alleen volgens wet- en regelgeving, maar ook met een respectvolle, warm-zakelijke benadering van alle partijen.

Mediation geeft ook verheldering bij ziekteverzuim

Een zieke medewerker is altijd vervelend. Voor de medewerker zelf, voor de organisatie en voor de collega’s. Soms is er nog een extra aspect aan ziekteverzuim. Bijvoorbeeld als er een conflict voortkomt uit de ziekmelding, of is het conflict de oorzaak van de ziekmelding. Onze mediators kunnen in beide gevallen uitkomst bieden.

Mediation bij arbeidsgerelateerd ziekteverzuim

Soms meldt een medewerker zich ziek uit onvrede met de werksituatie. Een bedrijfsarts kan in zo’n geval mediation adviseren. Ga hier niet zomaar aan voorbij. Een dergelijk advies wordt niet zomaar gegeven. Het weegt dan ook zwaar, ook bij het UWV. En, nog los van juridische aspecten: een herstelmelding kan erg lang op zich laten wachten zolang het conflict niet is opgelost.

Mediation bij medisch ziekteverzuim

Ook als er gegronde medische redenen zijn voor een verzuimmelding kan mediation helpen. Bijvoorbeeld als de medewerker het lastig vindt om goed onder woorden te brengen waarom het moeilijk is om te re-integreren. Er kunnen twijfels zijn aan de inspanningen van werkgever of werknemer, of de medewerker heeft moeite om te accepteren dat terugkeer naar het eigen werk niet meer mogelijk is.

Kortom: mediation kan een snelle en relatief goedkope manier zijn om verandering te brengen in een ingewikkeld verzuimdossier. De professionele aanpak van een mediator bevordert een open, eerlijke communicatie en maakt helder waar zowel werkgever als werknemer staan in het proces. Dat is goed voor de medewerker én de organisatie!

Wil je ook lucht geven aan een moeilijke situatie?

Reinders & van Soest heeft gecertificeerde mediators in huis, die jou snel kunnen ondersteunen. Neem contact met ons op. We vertellen je graag over onze mogelijkheden.

Dit hebben onze klanten ervaren

Klanten binnen en buiten Westland hebben de dienstverlening van Reinders & van Soest al ontdekt. Wij delen graag hun ervaringen.

Onze klanten

Vragen? Wij helpen je graag.

Natuurlijk zijn wij ook telefonisch bereikbaar: je kunt ons bellen op maandag t/m vrijdag, tussen 8.30-17.00 uur. Mail je liever? Dat kan natuurlijk ook!

T. 0174 – 51 48 75
E. info@reindersenvansoest.nl